CSAPATUNK A TÉL KÖZEPÉN

(Mindenkinek boldog új évet kívánunk!)





Most, hogy a világ távolabbi tájain is bizonyos népszerűségre tett szert a MEC sportszakmai munkája, és jelentkezők vannak útban Telepünk felé, úgy döntöttünk, hogy megosztjuk versenytársainkkal, hol tartunk a téli felkészülésben. E képen erőnléti edzőnk látható, akinek alapelve, hogy a leghatékonyabb mozgósítás a jó példától várható. Természetesen van még időnk, kis kondíciót még magunkra szedhetünk; ezért - noha az alábbi képek hatására talán elalszik az ellenfelek ébersége, látván a MEC csapatának törékeny testalkatát - még ne írjanak le bennünket.




Az említett sportszakmai módszerek távoli vidékekről is a MEC-be vonzzák a versenyzőket, akiken már két-három edzés nyomán meglátszik az előrehaladás. Vámos György például egyenesen Szegedről érkezett, futva, épp lepakolja a súlyokat, amelyeket a kezében hozott; láthatóan kicsit meglepte, hogy ezekre voltaképpen nincs is szükség, mi hatékonyabb gyakorlatokat vezettünk be (lásd alább).




Márton Gábor katagyakorlat közben. A katagyakorlat, mint ismeretes, az általában éles eszközzel és éles helyzetben végrehajtandó gyakorlat elemeinek bemelegítés vagy technikai csiszolás céljából való imitálása. A MEC harmadik legnehezebb kondifeladatát láthatjuk katagyakorlat formájában: az ugrókötelezést.




Ugyancsak az ugrókötelezést gyakorolja Sendula Norbert. A stílustiszta kivitelezéshez bizony még sokat kell tréningezni. Látható, hogy Gábor mosolyogva ugrókötelez, Norbi pedig, bár erőnlétileg már csaknem felnőtt a feladathoz, a mosolyt még csak gyakorolja. Pedig ez fontos, mert ennek hiányában az evezős versenyek pályabírói esztétikai tizedpontokat vonhatnak le!




Kerekes András katagyakorlatával szintén a mosolygást gyakorolja, amit már csaknem teljesen kidolgozott. Emellett a példája a megfelelő táplálkozásra hívja fel a figyelmet: a guarana rendszeres fogyasztása által az ember bármikor könnyedén fel tudja emelni a feje fölé az ökleit, ami az eredményes ugrókötelezés alapfeltétele.




Pichler Balázs a második legnehezebb gyakorlat, az úgynevezett "légzés" közben. Ez közelebbről temérdek levegőmolekula tüdőbe való beszívását jelenti, ami a felsőtest izmainak összmunkáját kívánja, amit megfelelően ellenpontoz a lábak laza pihenője. Csakis ilyen fegyelmezetten lehet felkészülni a hetvenes-nyolcvanas csapásszámmal végrehajtott kétezer méteres légzésre, az evezős versenyek főszámára.




Popovics Máté pihenő közben. Némi elégedetlenség észlelhető az arcán, aminek oka, hogy a MEC pincére késlekedik a harmadik vödör üdítővel. (1:1 arányú sósav-salétromsav keverék, azaz "királyvíz", a név onnan származik, hogy rendszeres fogyasztásától a versenyző király lesz, és meg tudja emészteni az olimpiai aranyat.)




Nagy Csaba a legnehezebb alapozó gyakorlatot végzi: az auratréninget. Megfelelő aura csak átfogó izommunkával és teljes lelki koncentrációval építhető fel és támasztható ki. Ha azonban az idényre elkészül, a versenyzővel általa erő jár s rettenet; a barátokat felvillanyozza, az ellenfeleket pedig rémülettel tölti el.




Csupán az összehasonlítás kedvéért: középen A. G. Schwarzenegger, másodállásban kaliforniai kormányzó, legjobb erőnlétében és teljes tónusban így viszonyul könnyűsúlyú csapatunk néhány ellazult izomzatú tagjához (balról: Norman Károly, Tevesz László). E csapat az uszodai tréningre készül.




Az uszodai tréning alapgyakorlata, avagy Nagy Pista alapozás közben: ebből napi százhatvan hosszt teljesítünk, a lendülettől gyakran áttörjük a medencék szélét, sőt a közepét is, kirajzunk az élő vizekbe, amelyek megfelelően nedvesek, és nem igazán törődünk vele, hogy szőke-e vagy fekete a Tisza vagy a tenger. (Ez a kép ihlette meg a Pfizer gyógyszergyárat, amikor a Viagra színét választotta.)




S akkor most konkrétan: Tevesz László. Lágy mosolya nyomán bízhatunk benne, hogy amikor majd a könnyűsúlyú nyolcast kormányozza, nem kell betenni mellé a tíz kilós pótsúlyt, amit még tavaly is be kellett. Felhívjuk a figyelmet rá, hogy a képen látható szerkezet eredetileg négy méter magas, amelyből három méternyit már belenyomott konditermünk betonjába.




Martonfy László terhelés közben; ha valaki születésétől kezdve kiugróan részarányos, amilyenek a MEC-esek, akkor külön edzésekre van szükség az oar-evezéshez nélkülözhetetlen testi aszimmetria kialakításához. Szerencsésebb helyzetben volnánk, ha már eleve így születtünk volna, dehát semmi sem lehet tökéletes, még a tökéletes sem; a MEC-ben mindenesetre mindent megteszünk, hogy a természet tévedéseit helyrehozzuk.




Horváth László két gyakorlat közt a MEC szisztémája szerinti lazítás fázisában. Az evezés láthatóan nem csupán testi, hanem lelki, sőt szociális sport is, minden téren lazán lehet a legjobbat nyújtani. Az Egyesület nagy gondot fordít a szükséges kellékek beszerzésére.




Norman Károly a körömegyengető gyakorlatra összpontosít. De nem is annyira a testi erő a fontos, mint inkább a lelki összeszedettség és harmónia, amely arcáról a nagy összpontosítást kívánó gyakorlat közben sugárzik.




Fiatal könnyűsúlyú versenyzőink messzebb fognak jutni a megállapodottabb korúaknál. Lugosi Roland válogatottunk külön súlyokkal edzi mimikai izmait is...




...aminek köszönhetően mosolyogva képes az edzésmunka legnagyobb terheléseit is elviselni, a már említett körömegyengetést, vagy az íjhajlítást; amelyeket - még a MEC-ben is egyedülálló módon - összekapcsolva is képes végrehajtani.




E gyakorlatok nyomán olyan testi adottságok alakultak ki a MEC versenyzőinek körében, amelyeket bárki megítélhet képeink nyomán. Ám ez még mind semmi: várjanak csak, amíg Bernárd Bendegúz is leveszi köntösét! Amikor ez először megtörtént, A. Schwarzenegger, akit már egy fentebb említett összehasonlítás is megrázott, csüggedten legyintett, és inkább elment kaliforniai kormányzónak.